Förhandla!

Fokus idag är på tjänster som vi alla brukar i vardagen. Bredband, telefon och andra måsten.

Man ska förhandla om priser och man ska ställa leverantörer mot varandra. Det tvingar företagen att utveckla och effektivisera sina produkter eftersom de slåss med varandra om dig som kund.

Det är enkelt att förhandla när man är förberedd, men också nästan omöjligt att förhandla utan förberedelse. Turligt nog krävs det inte särskilt mycket tid för att hitta informationen man behöver för att förhandla.

Okej, varför ska jag förhandla?
Tjänsten blir helt enkelt mycket billigare. Det är normalt sett inga problem att spara åtminstone ca 10-20 % på abonnemangspriser. Själv har jag många gånger lyckats förhandla ner priser 50 %. Det blir stora summor i längden när man förhandlar om flera abonnemang och gör det konsekvent under många år.

När ska jag förhandla?
En gång om året, eller när du av annat skäl byter leverantör. Om du behöver för din egen skull, sätt en tid på året då du går igenom dina abonnemang och söker av alternativ. Personligen går jag på magkänsla numera, tillsammans med en allmän koll på marknaden efter något att förhandla med. Dyker det upp bra erbjudanden använder jag dessa att förhandla med.

Hur ska jag förhandla?
Skanna av marknaden och sök efter leverantörer som erbjuder ungefär samma tjänst, men till ett bättre pris. Försäkra dig om att du kan tänka dig att byta leverantör. Ring din nuvarande och säg följande: ”Hej, jag vill säga upp mitt abonnemang hos er, det har blivit för dyrt i förhållande till hur mycket jag använder tjänsten, så jag byter till annan leverantör.”. I 90 % av fallen kommer de svara: ”Okej, jag förstår. Är du nöjd med vår tjänst i övrigt? I så fall kanske jag kan se om vi har något erbjudande som kan passa dig…”. Här är du hemma, de kommer med stor sannolikhet att matcha det pris som konkurrenten erbjuder just nu. Det är troligt att de kommer att kontrollera konkurrentens pris, så det finns absolut ingen framgång i att hitta på. Du MÅSTE ha på fötterna när du förhandlar.

I vissa fall kommer du få svaret ”Okej, då avslutar jag ditt abonnemang hos oss”. Fine, då byter du leverantör.

Fungerar det att säga ”Jag har inte längre råd att ha abonnemanget kvar”?
Det är fullt möjligt. En kund som betalar 99 kr är värd mer än en förlorad kund. För några år sedan höjde lokaltidningen sitt pris ganska saftigt, varpå jag ringde upp dem och förklarade att tidningen inte var värd priset och ville därför säga upp abonnemanget. Jag fick frågan rakt ut: ”- Vad tycker du att den är värd?”. ”- 99 kr/mån”. Så blev det. Hälften av det marknadsförda priset (vilket jag aldrig skulle ha betalt).

Hur mycket kan jag spara?
Mellan tummen och pekfingret betalar jag just nu i snitt 25 % mindre än marknadsförda priser. Jag upplever att det har blivit något tuffare att förhandla de senaste två, tre åren, men är osäker om det bara gäller de tjänster jag är intresserad av eller om marknaden är svårare. Det hade varit intressant att höra hur ni upplever det!?

Okej, vi räknar.

Abonnemang, Bredband & TV.

Marknadsfört pris: 399 kr
Förhandlat pris: 299 kr

Sparat per år: 100 kr x 12 månader = 1200 kr.

Låt oss säga att du gör detta med fem olika tjänster under tio års tid.

5 st x 1200 kr = 6000 kr/år.

6000 kr x 10 år = 60 000 kr.

Efter tio år har du alltså 60 000 kr mer än om du inte hade förhandlat alls. Kom ihåg att detta inte är siffror tagna ur luften eller höftade. Jag har förhandlat på detta sätt i 20 år och jag gör det fortfarande. Det fungerar.

Varför gör inte alla så här?
Lättja. Okunskap. Om alla gjorde det hade det kanske inte fungerat längre. Så kommer dock inte att ske.

// Martin

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *